Er is geen reden tot somberheid bij alle grootschalige festivals die niet doorgaan. Leer het kleine waarderen.

De laatste jaren is een beweging ontstaan met steeds grotere festivals en steeds grotere zalen. De gage van bekende artiesten, de benodigde techniek en noodzakelijke beveiliging zorgden voor stevige organisatiekosten en stevige entreeprijzen. 

De jaren voor en na de oorlog waren een tijd dat allerlei horecabedrijven en kleine zalen een wekelijks programma verzorgden voor hun gasten met prima artiesten die precies wisten hoe zij hun gasten een plezierige avond konden bezorgen. Daarbij ging het vaak om bezoekersaantallen tussen de 100 en 300.

Nu we in cultuur en horeca onze focus de komende tijd op kleine groepen dienen te richten en we de grote evenementen even dienen te vergeten, openen zich in mijn ogen nieuwe vergelijkbare kansen voor artiesten op een klein podium en dus ook voor de omzetten van horeca en kleine zalen.

Behagen en prikkelen

Naast de grote namen zijn er talloze fantastische artiesten die het helemaal in hun vingers hebben om een publiek te behagen of te prikkelen. Het voordeel van deze artiesten is dat de gage in verhouding is te brengen met het mogelijk haalbare verdienmodel. Artiesten en organisatoren (zaaleigenaren of horecaondernemers) trekken samen op en kunnen gezamenlijk een aantrekkelijk en betaalbaar programma maken.

En de mogelijke gasten, het gewaardeerde publiek? Daar ligt in mijn ogen de crux voor een hernieuwd ondernemerschap bij zowel de facilitaire ondernemers als de artistieke ondernemers. Zelf ben ik ervan overtuigd dat door de geringere aantallen een nieuwe – min of meer gedwongen – wijze van uitgaan kan ontstaan. Als vanzelf zullen zich nieuwe vormen van entertainment ontwikkelen.

Kleinkunst

Een avondje uit eten met leuke muziek. Een gezellige zaal met kleinkunst. Een feestje voor je vrienden met een of twee groepen artiesten. Ieder weekend of zelfs op doordeweekse dagen worden her en der programma’s ontwikkeld en uitgeprobeerd. Ondernemende artiest en facilitair ondernemer kijken samen naar de financiële mogelijkheden en kansen.

Tot onlangs betaalden bezoekers van festivals best stevige entreeprijzen. Het is geen verwijt, maar we mogen wel constateren dat het totaalbedrag aan gages voor de minder bekende ondersteunende artiesten afstak tegen de totaalkosten. Binnen het nieuwe entertainment lijkt het me mogelijk dat zowel de artistieke als de facilitaire partijen nieuwe mogelijkheden krijgen om een goede boterham te verdienen voor betaalbare entree’s.

Hubert Hendriks is al zijn hele leven actief als uitvoerend artiest (violist en zanger) en cultureel ondernemer. Hij richt zich vooral op kleine festiviteiten.

0 Gedeeld

Laat een reactie achter